SoFine en de Mopshond

In een reclame voor haar vleesvervangers gebruikt het bedrijf SoFine de afbeelding van een Mopshond. Omdat SoFine staat voor biodiversiteit, natuurbehoud, minder CO2-uitstoot, én diervriendelijkheid is de keuze voor een Mopshond ongelukkig.

Veel mensen zijn verrukt van de platgedrukte, gerimpelde snuiten van Mopshondjes, maar achter dat uiterlijk gaat een hoop ellende schuil. Zelfs bij normale activiteit kunnen de dieren nauwelijks aan voldoende lucht komen. Bovendien gaan de veel te korte snuit en de gedrongen bouw gepaard met een grote hoeveelheid erfelijke aandoeningen: gebitsproblemen – en daardoor moeite met eten –, oogaandoeningen, rugaandoeningen, pootafwijkingen, geboorteproblemen en huidontstekingen. Door de Mopshond in reclames te gebruiken groeit de populariteit van deze dieren en zullen er meer gefokt worden... Wij willen voorkomen dat dit gebeurt en vragen bedrijven daarom hun verantwoordelijkheid te nemen door alleen reclame te maken met gezonde dieren.

Het verzoek van Dier&Recht
“In onze hoedanigheid van dierenarts en dierwelzijnsdeskundige schrijven wij u om onze zorgen te uiten over uw advertentie waarin u een brachycefaal (kortsnuitig) dier gebruikt. Kortsnuitige honden en katten hebben ernstige gezondheids- en welzijnsproblemen, die hun leven tot een lijdensweg maken. Hoe vaker kortsnuitige dieren in de media te zien zijn, hoe meer hun populariteit zal groeien, en hoe meer er gefokt zullen worden. Dat is voor de toekomstige dieren een ramp. Namens Dier&Recht doen wij een beroep op organisaties en bedrijven om voor reclamedoeleinden uitsluitend gezonde dieren te gebruiken. We zien dit als een logisch onderdeel van ethische bedrijfsvoering. We vertrouwen erop dat u, nu u hiervan op de hoogte bent, uw reclamebeleid zult aanpassen. Wij willen u vragen de advertentie te verwijderen. Graag zien wij uw reactie tegemoet. Voor vragen kunt u altijd bij ons terecht. We zijn bereid mee te denken over toekomstige reclamecampagnes.”

De reactie van SoFine
“Bedankt voor jullie bericht en de moeite die jullie nemen om ons van dit feit om de hoogte te stellen. Deze problematiek is ons helemaal niet bekend, maar nu dit wel zo is gaan we de advertentie natuurlijk direct verwijderen. Daarnaast zouden wij ook een bericht willen plaatsen om dit toe te lichten en vanuit ons platform dit thema en de kennis hieromtrent ook delen met (wellicht deels onwetende) volgers.”

Uitkomst
SoFine bleek niet op de hoogte van de problemen met kortsnuitige honden en is blij met de informatie die wij hun verschaft hebben. Ze hebben niet alleen de reclame verwijderd, maar willen daarnaast ook hun volgers op de hoogte stellen van de problemen met deze honden. Daar zijn we bij Dier&Recht erg blij mee! Hoe meer bedrijven op deze manier meewerken, hoe groter de impact van onze campagne. SoFine bedankt!

Dierenrecht.nl
ANBI logo

© Copyright 2017 Dier&Recht